GPS op de motor

Maakt u regelmatig lange reizen? Of moet u vaak naar plaatsen waar u de weg niet helemaal weet?
Dan is een GPS misschien wel wat voor u. GPS staat voor Global Positioning System en kan continue bepalen waar u zich bevind op de aardbol. Als u dan ook nog weet waar u heen wilt is dit systeem in staat om te bepalen hoe u moet rijden en hoe laat u daar aan zult komen.

Garmin GPS Systemen

Garmin maakt een aantal GPS systemen welke ideaal zijn voor gebruik op de motor en welke ook nog eens redelijk betaalbaar zijn. Deze GPS systemen zijn niet zomaar te vergelijken met de systemen zoals in auto's worden gemonteerd, je hebt immers niet zoveel mogelijkheden om de CD of DVD speler te monteren op een motor.
Daarom werkt het systeem samen met een computer. Hierin staat alle informatie welkje je vervolgens naar de GPS kunt 'downloaden'. De GPS V en de Streetpilot III zijn de beste keuze voor de motorfiets, compact, niet te duur en superhandig!

Kijk op de site van Garmin www.garmin.com of op de site van een van onze klanten www.baggus.nl/motor voor meer informatie over GPS systemen en het gebruik hiervan op de motor.


Gebruiksadviezen voor Motorbanden

Een regelmatige controle van de banden is aan te raden. Bijzondere aandacht dient te worden besteed aan:

  1. het loopvlak: controleer op de aanwezigheid van "vreemde" zaken als steentjes, spijkertjes etc., controleer op evt. insnijdingen, beschadigingen en slijtages;
  2. de zijwanden: controleer op de aanwezigheid van beschadigingen door "shocks" als stoepranden, putten etc. en abnormale vervormingen;
  3. de hiel/velgzone: sporen van wrijving of beschadiging van de velg.

De bandenspanning

Om veiligheidsredenen is het naleven van de bandenspanning zoals geadviseerd door de constructeur of de bandenfabrikant van het grootste belang.
Een te lage spanning geeft een te grote verhoging van de temperatuur van de band als gevolg van de vervorming van de band. Hierdoor kan de band onherstelbaar beschadigd raken.
De bandenspanning moet om de 2 weken "koud" worden gemeten. Laat je echter NOOIT verleiden om de spanning van een warme motorband te verlagen.
En tot slot moet de band voorzien zijn van een luchtdicht ventieldopje.

Montage van een routerol

Montage van een routerol is niet zo moeilijk. Neem een standaard routerol die bij Halfords of MCE te koop is. Draai uit een stukje aluminium twee verlengstukjes die in de onderste buis passen.
Neem vervolgens twee aluminium stripjes en draai die in een twist. Boor gaten boven en onder en monteer deze strips vervolgens op de beugels van de vloeistofreservoir. In de bovenste gaten wordt vervolgens de routerol gemonteerd.
Te lastig? Vraag het aan Motorcentrum Emmeloord!

   


Lange benen, hoge steppies

Lange benen bij een vrouw is een van de 7 schoonheden, maar als je lange ritten achterop een motor moet zitten waarbij de steps aan de hoge kant zitten dan kan dat een pijnlijk zaak worden.
Dit ondervond de vrouw van een van de klanten van Motorcentrum Emmeloord, die onlangs de trotse eigenaar was geworden van een Yamaha FJR1300.
Voor MCE echter geen probleem want een setje aangepaste steps waren zo gemaakt door Roel Cornelis, een van de eigenaren van het motorcentrum.
Links de originele steps, rechts de verlaagde steps.

   


Tips voor uw motorfiets

Bij het Motorcentrum Emmeloord kunt u tegen een zeer geringe vergoeding uw motor stallen.
Voor slechts €20,- per maand stalt u niet alleen uw motor bij ons maar krijgt u ook de garantie dat uw motor na afloop van de stallings-periode weer direkt start en u zonder stress weg kunt rijden.
Wij zorgen ervoor dat uw accu ontkoppeld wordt en indien nodig bijgeladen wordt vlak voordat u uw motor weer komt halen.

Voor vragen over tariefen en voorwaarden stuur een e-mail aan: Motorcentrum Emmeloord.